Datuk Sri Dalam Kes Serangan Rela Ujian Positif Dadah (Dikemaskinikan)


KUALA LUMPUR: Datuk Sri yang didakwa diserang tiga orang anggota Ikatan Relawan (Rela) Jumaat lepas telah diuji positif bagi penggunaan dadah.

Timbalan Ketua inspektor polis Tan Sri Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, suspek telah diuji untuk ubat-ubatan apabila beliau menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya pada hari Isnin.

"Ujian air kencing menunjukkan beliau adalah positif dadah," katanya kepada pemberita ketika bertemu pada perayaan Deepavali kontinjen polis Kuala Lumpur semalam.

"Pemeriksaan juga mendapati suspek berusia 29 tahun mempunyai rekod bagi penyalahgunaan dadah," kata Noor Rashid.

"Kami akan mengambil tindakan mengikut Akta dadah berbahaya 1952 bagi kesalahan beliau tempahan, katanya.

Dengan perkembangan terbaru ini, suspek sedang kemungkinan sedang menampar dengan caj-caj untuk:
  • menghalang penjawat awam dari menjalankan tugas-tugas mereka;
  • secara sukarela, menyebabkan cedera dengan senjata berbahaya atau bermakna;
  • cuba merasuah pegawai-pegawai Rela untuk menarik balik laporan polis; dan
  • penyalahgunaan dadah.
Noor Rashid berkata, polis juga memeriksa jika beliau telah terlibat dalam aktiviti-aktiviti lain yang menyalahi undang-undang.

Mengenai tuntutan suspek memiliki sepucuk pistol, Noor Rashid berkata, polis setakat ini mendapati tiada bukti tersebut.

"Walau bagaimanapun, berikutan spekulasi online bahawa dia mempunyai pistol, kita akan melihat ke dalamnya. Jika memang benar dia mempunyai senjata api yang lesen, Inspektor-Jeneral polis akan mengambil langkah sewajarnya untuk membatalkan ia. "

Noor Rashid berkata, orang-orang yang tawaf mengancam atau merosakkan orang tidak akan dibenarkan untuk memegang senjata api.

Sementara itu, beberapa ahli politik telah dipanggil bagi pihak polis untuk menyiasat Datuk Sri dalam sumber kekayaan.

ADUN Kampung Tunku Lau Weng San berkata, suspek dikatakan menjadi pemain besar dalam skim permainan wang kontroversi.

"Pihak polis harus tidak hanya tertumpu kepada kes serangan itu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat bersama polis dari Jabatan siasatan jenayah perdagangan Persekutuan semalam.

"Mereka juga harus skrin Nya sumber pendapatan untuk melihat sama ada terdapat unsur-unsur pengubahan wang haram dan penipuan," katanya.

Sementara itu, bekas Selangor Negeri Eksekutif Ahli Majlis Ronnie Liu menyertai panggilan untuk tajuk ini suspek untuk dibatalkan oleh Penguasa yang dikurniakan kepadanya.

"Sudah tiba masanya untuk mengambil judul daripada Datuks terlibat dalam permainan wang dan orang-orang yang berkelakuan seperti hooligans.

"Jika tidak, ia akan menjadi bahan jenaka di negara ini," kata Liu, yang dipersetujui dengan Majlis bagi Persekutuan Datuks, yang telah mendesak pemerintah berkenaan supaya ia dibatalkan.

Datuk Sri dipercayai dikaitkan dengan diri sebagai "masa depan yang paling kaya di dunia" peniaga Cina Zhang Jian.

Zhang telah dalam tahun-tahun kebelakangan menjualkannya dengan undang-undang di beberapa negara jiran dalam menjalankan skim cepat Dapatkan kaya.

Ia difahamkan suspek di fortune mengambil satu pusingan yang menguntungkan selepas dia diperkenalkan kepada dan dapat melibatkan diri dalam perusahaan Zhang.

Datuk Sri diperintahkan pada hari Selasa untuk ditahan selama empat hari untuk membantu siasatan polis dalam serangan tersebut.

Jumaat lalu, beliau telah didakwa menendang, menampar dan menumbuk tiga pegawai Rela yang telah menguruskan trafik di Tokong Buddha Kew Ong Yah di Ampang.

Suspek didakwa diserang anggota Rela Ranbo Lee Weng Poh, 27, Jackie Leong, 19, dan Sweet Mun Khai Cheong, 19, selepas mereka memberitahunya keretanya yang diletak adalah menghalang lalu lintas.

Kemudian Ketua Rela menerima beberapa panggilan telefon daripada orang tengah menawarkan RM10, 000 kepada setiap mangsa menarik balik laporan polis terhadap suspek.

Mangsa membuat laporan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada hari Selasa.

Related Posts: