Teknik Pembedahan Buasir

pembedahan buasir

Bagi sesetengah orang, diet yang sihat dan gaya hidup dan ubat over-the-counter tidak cukup untuk merawat buasir.

Terdapat juga prosedur yang mengecut atau mengalih keluar mereka, seperti menggunakan laser, yang boleh dilakukan di pejabat doktor anda. Walaupun ini boleh kurang sakit dan mempunyai komplikasi yang lebih sedikit, pembedahan mungkin menjadi pilihan yang lebih baik jangka panjang, terutamanya jika buasir anda adalah besar dan sangat menyakitkan atau berdarah.

Pembedahan buasir adalah selamat dan berkesan pada kebanyakan masa. Tetapi anda akan masih perlu makan diet tinggi serat yang, mengelakkan sembelit dan menjaga bahagian bawah anda untuk membantu menghalang baru buasir flare-ups.

Berbincang dengan doktor anda untuk memikirkan Apakah yang sesuai untuk anda.

Hemorrhoidectomy

Pembedahan untuk membuang buasir dipanggil hemorrhoidectomy. Doktor membuat potongan kecil sekitar dubur untuk keping mereka dari sini.

Anda mungkin akan mendapat bius setempat (kawasan yang sedang dikendalikan atas ialah kebas, dan anda sudah bangun walaupun santai) atau anestesia am (anda sedang meletakkan tidur). Hemorrhoidectomy sering untuk prosedur pesakit luar, dan anda boleh biasanya pulang pada hari yang sama.

Kerana ianya amat sensitif berhampiran potongan dan anda mungkin memerlukan jahitan, Kawasan ini boleh menjadi tender dan sakit selepas itu.

Pemulihan biasanya mengambil masa kira-kira 2 minggu, tetapi ia boleh mengambil masa selama 3 hingga 6 minggu untuk berasa seperti anda kembali kepada normal.

Prosedur bagi prolaps dan buasir (Kah)

KAH juga dipanggil hemorrhoidectomy stapled yang. Doktor akan menggunakan alat seperti stapler untuk menyusun semula buasir dalam dan memotong bekalan darah. Tanpa darah, mereka akhirnya akan shrivel dan mati.

Ia boleh merawat buasir yang mempunyai dan mengalami tidak kekenduran atau tergelincir ke bawah daripada dubur.

Prosedur ini bergerak buasir tersebut di mana terdapat sedikit hujung saraf, jadi ia menyakitkan kurang daripada hemorrhoidectomy yang tradisional. Anda juga akan pulih lebih cepat dan kurang pendarahan dan kegatalan. Dan ada yang secara amnya kurang komplikasi.

Selepas pembedahan buasir

Kesakitan adalah aduan paling biasa, terutama apabila anda sedang pooping. Anda boleh mengambil relievers menukarkan sakit seperti acetaminophen, aspirin atau ibuprofen, jika doktor mengatakan ianya OK. Berendam di tempat mandi yang mesra boleh membantu, terlalu.

Najis softeners boleh membuat ia lebih mudah untuk poop.

Risiko-risiko

Ia adalah sangat biasa dan dianggap selamat. Walau bagaimanapun, apa-apa pembedahan mempunyai beberapa risiko yang termasuk:
  • Pendarahan
  • Jangkitan
  • Reaksi terhadap bius
Anda mungkin mempunyai beberapa masalah kencing selepas itu disebabkan oleh kekejangan otot atau bengkak.

Jika anda sphincter dubur mendapat rosak semasa pembedahan, anda boleh mempunyai usus akibat kemalangan atau kebocoran gas, satu keadaan yang dipanggil tahi masalah lemah kawalan kencing.

Hubungi doktor segera jika anda:
  • Pendarahan banyak
  • Tidak boleh pee atau tahi
  • Demam

Related Posts: