Buasir Boleh Dirawat Tanpa Pembedahan?

Buasir Boleh Dirawat Tanpa Pembedahan

Kebiasaanya soalan yang saya ditanya adalah sama ada semua orang dengan buasir memerlukan pembedahan. Dan kebenaran perkara itu adalah bahawa hanya sebilangan kecil pesakit yang memerlukan pembedahan untuk buasir. Berkali-kali, aku benar-benar mampu merawat buasir lebih berkesan di pejabat daripada di dalam Bilik operasi. Jadi, yang boleh dirawat di pejabat dan siapa yang memerlukan pembedahan untuk buasir?

Pertama, kita perlu bercakap tentang perbezaan antara buasir dalaman dan luaran. Saya telah berbincang tentang perbezaan dalam jawatan lain juga. Buasir luaran mempunyai saraf sakit dan tidak dapat dirawat dengan buasir banding. Bayangkan jika anda meletakkan sebuah band getah pada jari – ia akan mencederakan; Itulah sebabnya mengapa anda tidak boleh buasir luar band getah. Tapi, buasir dalaman tidak mempunyai saraf sakit. Mereka mempunyai saraf yang dikenali sebagai saraf autonomi, yang membekalkan sensasi yang menyerupai saluran usus (itulah sebabnya kita boleh mempunyai kekejangan akibat gas). Oleh kerana buasir dalaman tidak mempunyai saraf sakit, ia boleh dirawat dengan prosedur di pejabat.

Terdapat dalam skala penggredan untuk buasir. Ia adalah berguna untuk memahami ini supaya kita boleh bercakap tentang jenis buasir:
  • First Degree – berdarah sahaja, tetapi prolapse
  • Second Degree – berdarah, prolaps, tapi secara spontan mengurangkan
  • Third Degree – berdarah, prolapse dan memerlukan pengurangan secara manual
  • Fourth Degree – berdarah, prolaps, dan irreducible
Kebanyakan kolon dan rektum doktor percaya bahawa prosedur berasaskan pejabat paling berkesan untuk merawat buasir dalaman adalah getah band ligation. Ini biasanya dilakukan bagi gred buasir dalaman yang satu, dua dan tiga. Kami menggunakan skop yang kecil yang dipanggil anoscope untuk melihat buasir itu. Alat Khas dipanggil (anda fikirkan) bander yang digunakan untuk meletakkan sebuah band getah ke atas buasir tersebut. Yang terjebak buasir ke dinding. Bagi pesakit yang mempunyai prolaps buasir (buasir yang datang keluar apabila mereka bergerak usus mereka), prolaps yang dihentikan dengan di banding. Band ini maka akan jatuh, bersama-sama dengan buasir, kira-kira 10-14 hari. Banding buasir adalah sangat berkesan rawatan untuk pendarahan disebabkan oleh buasir dan prolaps.

Lazimnya, buasir gred 1-3 boleh berkesan dirawat di Pejabat dengan buasir banding. Banding bagi gred 3 buasir adalah kurang berjaya daripada bagi gred 1 buasir, tetapi ia masih berkesan. Dan, mari kita hadapi, tidak ramai yang teruja dengan pembedahan buasir. Jadi, memang selalunya berbaloi untuk mencuba. Saya agak berkesan dalam menjaga pesakit dengan gred 1-3 buasir keluar dari bilik operasi.

Gred 4 buasir dianggap kurang kerap dengan getah band ligation. Tetapi, saya sering melihat pesakit yang mempunyai buasir luaran dan buasir dalaman gred 3 dalam masa yang sama. Jadi, internal buasir boleh dirawat dengan banding dan luaran buasir selalunya tidak menyebabkan sebarang masalah selepas itu.

Walau bagaimanapun, satu perkara yang harus menegaskan adalah tentang buasir gred 1. Hanya kerana terdapat rektum pendarahan tidak bermakna bahawa ia adalah disebabkan oleh buasir. Saya tidak cuba untuk menakut-nakutkan sesiapa, tetapi salah satu senario yang lebih biasa adalah pesakit dengan kanser rektum yang difikirkan bahawa pendarahan itu telah telah berlaku adalah disebabkan oleh buasir. Ini boleh dibezakan oleh kolonoskopi.

Seperti yang anda lihat, Terdapat banyak Halusi sakit buasir. Ini adalah salah satu perkara lazim yang saya anggap sebagai kolon dan rektum pakar bedah.

Ingat, dan jika anda telah membaca posting saya yang lain anda akan sudah tahu ini, pastikan dan mendapatkan serat harian anda! Itulah sebabnya rawatan menukarkan utama yang berkesan untuk buasir. Banyak krim yang menukarkan memang tidak berkesan.

Related Posts: