Adakah Makan Rendang yang Lebih Penting Daripada Makan Duit?

Makan Rendang

Yang akan berfikir bahawa hidangan mudah seperti rendang ayam dapat melepaskan begitu semangat dan kemarahan di kalangan rakyat Malaysia?

Disertai oleh Chef selebriti, Perdana Menteri dan bekas Perdana Menteri, rakyat Malaysia mengambil ke media sosial untuk bolong kemarahan dan kufur mereka ke atas Komen-Komen Hakim-Hakim British yang dua terakhir pertandingan MasterChef UK.

Walaupun British high commissioner, yang pernah dibesarkan di Ipoh, dan Duta AS ke Brunei datang untuk mempertahankan Malaysia yang dilahirkan chef Zaleha Kadir Olpin. Mereka menyertai ribuan dari Indonesia, Singapura dan negara-negara lain dalam perbualan global pada rendang.

Dengan telur pada muka mereka, Hakim-Hakim backtracked dari tuntutan mereka terdahulu yang rendang itu tidak inedible kerana kulit ayam tidak rangup tetapi sebaliknya smothered dalam sos. Mereka kemudian mendakwa bahawa ayam adalah belum masak, tetapi kerosakan telah dilakukan.

Demikian itu adalah kuasa hidangan mudah ini.

Apabila Ketua-Ketua Kerajaan bertemu di Sydney untuk sidang kemuncak Asean bulan lepas, mereka telah bertemu dengan bantahan daripada masyarakat Asia Tenggara.

Rakyat telah membantah terhadap pencabulan hak asasi manusia di negara asal mereka, terutamanya mereka yang dikatakan dialami oleh masyarakat Rohingya.

Mereka membawa sepanduk, beberapa di antaranya para pemenang Hadiah keamanan Nobel Hadiah Aung San Suu Kyi, yang telah dituduh tinggal senyap mengenai isu itu.

Masyarakat Myanmar adalah marah tentang krisis Rohingya kononnya, sementara saya yang menyatakan kemarahan mereka ke atas pemerintahan Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen yang telah mengugut tindakan balas jika mereka dibakar effigies Nya. Sementara itu, di Filipina, telah marah oleh pembunuhan berkaitan dengan dadah di negara mereka.

Tetapi ada tidak menyebut mana-mana rakyat Malaysia yang tidak berpuas hati dengan goings-on di negara mereka.

Sudah tentu, tiada siapa yang mencadangkan Pertubuhan protes ganas di tanah asing. Tapi ini mungkin hanya satu contoh Malaysia kelesuan dan Ketua "tidak apa" sikap yang memberi kesan kepada negara kita. Jika kita masing-masing telah menunjukkan penghinaan dan orang meluat dan telah disatukan pada tanda kemarahan terhadap setiap salahlaku yang komited, Malaysia tidak mungkin kacau-bilau Maaf yang ada sekarang.

Ia adalah penting bagi rakyat Malaysia yang berada di luar negara tidak untuk menghidupkan belakang mereka negara. Sebaliknya, mereka perlu mengambil pendirian yang kukuh terhadap apa-apa salahlaku, untuk menunjukkan rakan-rakan dan keluarga di rumah bahawa mereka mengambil berat dan tidak lupa.

Kalaulah sikap "makan duit" di Malaysia mencetuskan kemarahan sebesar sebagai "rendang ayam makan".

Dengan pilihanraya umum hanya sekitar sudut, mari kita semua menghilangkan sikap acuh tak acuh dan mementingkan diri kami, dan melakukan perkara yang betul.

Mariam Mokhtar adalah seorang kolumnis FMT.

Source

Related Posts: