Singapura, Thailand Jittery Berbanding Durian Malaysia Eksport Ke China

Melaka Update: Sebagai pengeksport durian malaysia mata pasaran yang berpotensi besar di china pada tumit "durian raja festival" dijadualkan di bandar raya nanning dari nov 3 hingga 5, peniaga-peniaga di thailand dan singapura akan bimbang tentang kesan yang akan ia mempunyai perniagaan mereka.

Durian Malaysia Eksport Ke China

South china morning post (scmp) dilaporkan semalam membimbangkan di singapura yang harga buah-buahan akan ditolak sehingga jika china membenarkan malaysia untuk mula menghantar durian penghantaran melalui sempadan.

Dikatakan, peruncit di republik pulau itu akan dipaksa untuk bersaing dengan pembeli cina yang kaya untuk membekalkan.

Memetik perangkaan bangsa-bangsa bersatu (pbb), dikatakan singapura tahun lepas diimport 17,847 tan durian, mana 93% adalah dari malaysia.

Ia dipetik marc ashley, yang gerai durian yu lian di singapura menjual hanya buah-buahan dari thailand, sebagai berkata bahawa para aficionados durian singapura akan mungkin merasa kesan.
"Spa yang saya fikir akan berlaku adalah kedua gred durian (malaysia) akan dijual di singapura," beliau telah dipetik sebagai berkata.
"Orang-orang yang lebih baik akan pergi ke china, kerana pasaran yang lebih besar dan lebih menguntungkan."
Ia juga disebut steven shui, pemilik gerai durian ah seng di singapura, sebagai berkata bahawa jika harga hiked terlalu tinggi peniaga-peniaga tempatan masih perlu menjual.
"Pada akhir hari, ia adalah tentang berapa banyak orang sanggup membayar, apakah harga siling mereka," katanya.
Laporan scmp menambah bahawa thailand, yang kini negara menghasilkan durian yang terbaik di dunia, takut bahawa langkah malaysia untuk menembusi pasaran china dapat mengeja akhir monopoli maya semasa yang ada.

Pada 10 okt, pengerusi lembaga pemasaran pertanian persekutuan (fama) badruddin amiruldin telah mengumumkan bahawa beberapa 5,000 kg durian beku akan dieksport ke guangxi province, china, sempena pesta durian yang disokong oleh kerajaan malaysia di dalam modal wilayah nanning.

Katanya, penghantaran buah-buahan dalam bentuk sejuk beku adalah cubaan pertama untuk memenuhi permintaan yang tinggi di sana kerana sebelum ini kerajaan china hanya dibenarkan penghantaran pulpa durian.

"buat masa ini kami menghantar beku musang king buah durian (d197), untuk melihat bagaimana sambutan berbanding kepada durian di kertas," dia telah dipetikkan seperti dikatakan oleh bernama.


"walaupun tempatan buah-buahan seperti nangka dan nenas akan digalakkan di festival.


"nilai eksport durian meningkat, tahun lepas, ia adalah bernilai rm74 tahun juta dan ini ia meningkat kepada lebih daripada rm100 juta. Kami akan mensasarkan bahawa tahun depan nilai eksport mencecah rm150 juta, "katanya.

Menurut scmp, beijing telah diberi kelulusan yang "one-off" bagi malaysia untuk menghantar pada empat tan durian segar ke festival itu di wilayah bandar modal guangxi.

Related Posts: