Putera Charles, Camilla Menyimpulkan Lawatan Ke Malaysia


GEORGE TOWN: Putera Charles, Putera Wales, dan isterinya Camilla, Duchess Cornwall, telah diberi permaidani merah send-off di sini pada hari Rabu apabila tamat lawatan rasmi tujuh hari mereka ke Malaysia.

Highnesses Diraja mereka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang pada kira-kira 11 pagi dan berjalan melewati seorang pengawal Kehormat, melindungi diri dari dalam hujan renyai-renyai dengan payung.

Putera Charles dan Camilla telah diterbangkan dari ke India pada sebuah pesawat Tentera Udara Diraja British yang dijayakan pada 27 11 am.

Menteri dalam kehadiran Datuk Seri S. K. Devamany yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Pulau Pinang Ketua Menteri Lim Guan Eng dan isterinya, Betty Chew, Setiausaha Kerajaan Negeri Penang Datuk Seri Farizan Darus, speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk undang-undang Choo Kiang dan Pegawai negeri lain adalah di Lapangan Terbang untuk melihat mereka.

Putera Charles dan Camilla tiba di Kuala Lumpur Khamis lepas (Nov 2) lawatan pertama mereka ke Malaysia, yang memperingati ulang tahun ke-60 daripada hubungan dua hala antara Malaysia dan Britain.

Selain Kuala Lumpur, Highnesses Diraja mereka juga telah melawat Sarawak, Perak dan Pulau Pinang lebih daripada tujuh hari dari Nov 2 8 rentang.

Pasangan Diraja itu tiba di Pulau Pinang pada petang Isnin (Nov 6) dan disiapkan selama hari rasmi Lawatan ke beberapa tempat-tempat beribadat di kawasan Warisan di sini pada hari Selasa (Nov 7), termasuklah dalam Royal Malaysian Air Force Base di Butterworth.

Mereka Highnesses Diraja juga dihadiri kaunter Alumni Sandhurst di Eastern and Oriental Hotel dan membuat kesimpulan lawatan mereka ke Pulau Pinang menerusi Kaunter Muzium Peranakan Pulau Pinang di jalan gereja.

Lawatan mereka ke Malaysia adalah sebahagian dari 11 hari lawatan ke Singapura, Malaysia dan India dari 30 Okt-Nov 9, bertujuan untuk mengukuhkan hubungan di antara Britain dan Asia.

Lepas Lawatan ke Malaysia oleh ahli-ahli royalti British termasuk lawatan dari 20 hingga 23 Sept, 1998, dengan Her Majesty Queen Elizabeth II dan Duke Edinburgh, yang menghadiri pembukaan rasmi Sukan Komanwel ke-16 di Kuala Lumpur, dan Lawatan Putera William dan Kate Middleton, Duke dan Duchess of Cambridge, pada September 2012.

Related Posts: