Paderi dan LGBT Peguam Bela Mati dari Kegagalan Jantung, Umur 88.

Paderi dan LGBT Peguam Bela Mati

Reverend Dr Yap Kim Hao, biskop Asia pertama Gereja Methodist di Singapura dan Malaysia dan vokal yang menyokong lesbian, gay, biseksual, dan Transjantina isu (LGBT), meninggal dunia akibat kegagalan jantung pagi semalam pada usia 88.

Percuma komuniti Gereja, di mana Dr Yap adalah Penasihat pastoral, hantar ufti di Facebook. "Anda telah blazed jejak keadilan, kasih sayang, merendah diri... mendekati orang-orang Jidar ini... kami akan bina atas kerja anda, untuk menjadi peacemakers, untuk menjadi pencari kebenaran dan keadilan," katanya.

Ia termasuk mesej daripada anak perempuan Dr Yap Susan Tang. "Dia berjuang setiap baik bergaduh dia boleh dengan setiap gentian dirinya. Kerjanya di bumi dilakukan dan beliau telah memperoleh rehat yang setimpal,"kata Puan Tang.

Kumpulan perhimpunan LGBT Pink Dot diiktiraf setinggi-tinggi kesyukuran sokongan Dr Yap telah menunjukkan kepada masyarakat, memetik bagaimana beliau telah disokong oleh satu cabaran undang-undang yang hendak mengisytiharkan sebagai tidak mengikut Perlembagaan, undang-undang yang mengharamkan seks sejenis.

Percuma komuniti Church Pastor Eksekutif Miak Siew memberitahu The Straits Times: "Beliau adalah pemimpin agama pertama kepada suara sokongan bagi orang-orang LGBT. Dia engkau bahawa pada zaman beliau bersara, beliau telah dipanggil ke Menteri untuk biri-biri hilang komuniti LGBT - untuk bercakap kepada geseran dan terpinggir dalam."

Dr Yap ialah consecrated Asia pertama biskop Gereja Methodist di Singapura dan Malaysia pada tahun 1968. Selepas bersara dari Perkhidmatan sepenuh masa 65, dia terus juara sebab banyak, termasuk isu-isu LGBT, walaupun pandangan beliau mengenai homoseksual tidak pula mewakili orang-orang Gereja Methodist.

Beliau juga adalah bekas Naib Presiden Pertubuhan antara agama Malaysia. Bishop Terry Kee, Naib Presiden Kebangsaan Majlis Gereja-gereja dari Singapura, dinyatakan bahawa Dr Yap adalah aktivis antara agama yang berminat yang menyokong keperluan untuk menghormati kepelbagaian agama dan melibatkan diri dalam dialog.

Pada 2014, Kolej Yale-lagi menubuhkan Yap Kim Hao Profesor dalam pengajian perbandingan agama. Dr Yap meninggalkan seorang isteri, empat anak, cucu dan yang greatgrandchild. Tiga hari ekoran di Mount Vernon Sanctuary bermula esok.

Related Posts: