Doc: Saya Tidak Pasti Tentang Masa Tepat Jong Nam Kematian

SHAH ALAM: Seorang doktor yang merawat Nam Kim Jong apabila beliau telah dibawa ke Hospital Putrajaya bukanlah tertentu apa yang masa yang tepat kematian adalah bagi North Korea negara yang telah dibunuh.

Kim Jong Nam


Pegawai Perubatan Dr Kalyani Rajendran, yang bertugas di Jabatan kecemasan hospital, memberitahu mahkamah tinggi di sini bahawa beliau hanya hadir ke Jong Nam sekitar 11 am pada Feb 13 Bilakah beliau telah diambil ke hospital dari klinik di klia2.
"Apabila beliau membeli kepada kami, beliau adalah tidak bernafas dan tidak bertindak balas," katanya apabila ditanya oleh Timbalan Pendakwa Raya Raja Zaizul Faridah Raja Zaharudin pada apa adalah Jong Nam keadaan apabila dia telah dibawa ke hospital.
Dr Kalyani berkata bahawa dia telah melakukan CPR (Proses Penyedaran Kardiopulmonari resuscitation) kepadanya untuk 30 minit dan juga ditadbir 6mg adrenalin dalam masa yang sama tetapi masih terdapat sebarang tanda-tanda hidup.

Sebelum ini, Dr Nik Mohd Azdrul Ariff, yang kerja di klinik di Lapangan Terbang telah memberi keterangan bahawa Jong Nam mengalami sawan apabila dia telah dihantar ke klinik dan telah memegang kepalanya dengan matanya ditutup.

Katanya, dia akan Masukkan tiub ke trachea Jong Nam untuk pam oksigen dan bahawa proses intubation telah berjaya kerana tahap oksigen Jong Nam telah bertambah kepada 94%.

Dr Nik berkata, Jong Nam telah dihantar ke Putrajaya Hospital kerana dia perlu ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU) selepas keadaan beliau bertambah baik.

Aisyah Siti Indonesia dan Vietnam Doan Thi Huong dicaj dengan membunuh Nam Jong, estranged saudara pemimpin agung Korea Utara Kim Jong Un pada Feb 13.

Jong Nam, anak sulung bekas pemimpin Korea Utara Kim Jong Il, tiba di Malaysia pada Feb 6, dan adalah di klia2 untuk menaiki penerbangan ke Macau 9 am pada hari beliau telah terbunuh.

Beliau meninggal dunia dalam perjalanan ke Putrajaya Hospital, mencetuskan berturut-turut diplomatik Putrajaya antara Pyongyang.

Semasa penyata Perasmian pada 2 Okt, pendakwaan berkata ia akan membuktikan bahawa dua wanita mendekati Jong Nam balai perlepasan di Lapangan Terbang dan ejen saraf VX disembur pada mata dan muka beliau.

Pendakwa memberitahu mahkamah tindakan Siti Aisyah dan Doan menunjukkan bahawa mereka bercadang untuk menyebabkan kematian Jong Nam.

Dr Kalyani juga memberitahu mahkamah bahawa dia telah mengambil sampel dari Siti Aisyah dan Doan, tiga hari selepas kejadian.
"Saya adalah menyelia unit tidak kritikal hari itu (Feb 16) dan pegawai-pegawai yang membawa dua dua wanita suspek bagi saya untuk mengambil sampel DNA mereka," katanya, sambil menambah beliau mengambil sampel darah wanita, dipotong kuku dan mengambil swabs kuku mereka.
Dr Kalyani ditambah dia dimeterai spesimen dalam tiub dan kemudian dikendalikan sampel kepada Polis Daerah Sepang.

Selain Dr Kalyani, Maslow dua Corporals Ramiyah Ojee dan Faziana Singkong juga memberi keterangan semalam.

Ramiyah dan Faziana telah diiringi Siti Aisyah dan Doan pada Feb 16 ke Hospital Putrajaya untuk mengambil sampel DNA mereka.

Faziana berkata, dia tidak pasti jika penyiasat pegawai ASP Wan Azirul Nizam Che Wan Aziz telah mengikuti mereka ke hospital.

Beliau kemudian menjelaskan bahawa Wan Azirul tidak mengembara di dalam kereta polis yang sama seperti beliau, Ramiyah dan dua tertuduh.

Pendengaran akan diteruskan esok sebelum Hakim Azmi Ariffin.

Related Posts: