Pelajar Ke Buta Dua Minggu Sebelum SPM Tetapi Masih Menduduki Peperiksaan

Khairulimran Adam

CALON SPM Khairulimran Adam, 17, telah buta hanya dua minggu sebelum peperiksaan tetapi yang tidak akan berhenti dia dari menduduki kertas kerjanya.

Beliau berjaya menyelesaikan Nya Bahasa Melayu kertas 1 pada hari Isnin dengan bantuan seorang pengawas dari Malaysian Examinations Syndicate.

"Dua tahun lalu, saya telah dapat melihat sangat jelas, tetapi apabila saya telah mengambil PT3 saya, mata saya tiba-tiba mula menghadapi masalah. Saya mendapat rawatan dan pergi untuk pembedahan di Selayang Hospital, dan penglihatan saya telah kembali normal," Berita Harian memetik Khairulimran sebagai berkata.

"Pada 23 Okt, saya melihat visi saya telah dihalang oleh tompok-tompok hitam dan menjadi sangat blurry Setelah menamatkan doa-doa saya di sekolah. Aku segera menelefon ibu saya apabila saya melihat apa yang berlaku.

"Keesokan harinya, keluarga saya membawa saya ke Hospital Sultanah Aminah Hospital (HSA) sebelum saya telah dirujuk ke Selayang Hospital sekali lagi. Di sana, doktor mengatakan peluang saya untuk mendapatkan kembali penglihatan saya telah sangat slim."

Khairulimran menjalani pembedahan empat jam dalam usaha untuk membaiki kornea beliau pada 27 Okt.

Pelajar yang mendapat 7A's dan 2B di dalam peperiksaan percubaan beliau, dicatatkan untuk mengambil sembilan mata pelajaran. Walau bagaimanapun, beliau juga pernah jatuh salah satu Nya mata pelajaran seni Visual, kerana keadaan beliau.

"Saya suka membaca, terutama apabila ia datang untuk mata pelajaran agama, jadi saya terima bahawa kesusahan ini Allah telah memberi saya akan membawa saya kepada sesuatu yang lebih besar. Itu adalah apa yang mendorong saya untuk menjalankan dan menduduki peperiksaan saya," katanya.

Johor dan Pengerusi Kesihatan, alam sekitar, pendidikan dan maklumat, Datuk Ayub Rahmat, berkata beliau telah dihubungi HSA untuk mengatur Khairulimran untuk menduduki peperiksaan itu di hospital sebagai calon istimewa.

"Ini adalah untuk membolehkan beliau menduduki kertas kerjanya dalam persekitaran yang selesa, kerana saya faham bahawa beliau terpaksa menjalani prosedur yang memerlukan dia 15 waktu rehat sehari untuk membantu beliau kornea yang sembuh," kata Ayub.

Related Posts: